Een creatief strateeg wijst je de weg.

Wanneer je een nieuw project start maak je als het goed is eerst een plan. In dat plan staat wat je wilt bereiken, hoe je dat gaat doen, wie het doet en hoeveel budget je spendeert. Als het gaat om creatieve projecten kan dat best ingewikkeld zijn; alleen en paar creatieven bellen leidt meestal niet tot het gewenste resultaat.

Daarom bestaat er de creatief strateeg. Die heeft veel ervaring, weet welke factoren tot succes leiden, kent de juiste creatieven en spreekt hun taal. Hij of zij kan je behoeden voor vergissingen, en bespaart je dus tijd en geld. Bovendien is een creatief strateeg zelf een creatief, dus mag je verwachten dat ook de inhoud goed gemanaged wordt.

Een creatief strateeg helpt je met;

  1. Production design. Een kort en bondig plan waarin de strategie wordt uitgestippeld die leidt tot het gewenste resultaat.
  2. Pitch. Een visueel aantrekkelijke presentatie waarmee stakeholders overtuigd kunnen worden. Draagt vaak de eerste elementen van production design, marketingplan en merkboek in zich. 
  3. Marketingplan. Een plan waarin aannemelijk gemaakt wordt hoe bepaalde acties tot bepaald resultaat leiden, en wat dat kost.
  4. Merkboek. Waarin eenvoudig uitgelegd wat de regels zijn voor alle communicatie.
  5. Behavioural design. Waarin de user interface zo ontworpen wordt dat jouw klant doet wat jij wilt.
  6. Creatieve briefings. Duidelijke uitleg die de creatieven zowel vrijheid als kader geeft.
  7. Regie. Hulp bij het maken van beslissingen, en het aansturen van de creatieven die in het project werken.

Vrijel alle processen lijken op elkaar, daarom heb ik in mijn voorwaarden de vaste stappen opgenomen. Je kunt ze hier bekijken. Ze zijn open source, dus kopiëren mag!